فروشگاه های اینترنتی و خرده فروشی

فروشگاه های اینترنتی و خرده فروشی خرید و فروش اینترنتی نیاز به شرایطی خاص دارد از همین رو است که شرکت های مختلف به سرعت در حال پذیرش فناوری اطلاعات بویژه در قالب تجارت الکترونیکی و خرید و فروش اینترنتی هستند و این فناوری یکی از اولویت های سرمایه گذاری در آن ها محسوب می شود. چرخه های پرشتاب نوآوری های فناورانه و بویژه پیدایش تجارت الکترونیکی، باعث شده است که مدیران و مالکان شرکت های کوچک، به فناوری اطلاعات به عنوان عنصری حیاتی در کسب وکار خود بنگرند. حجم فروش از طریق شبکه های اینترنتی و رایانه ای اگر چه درصد کوچکی از فروش کل را در کشور تشکیل می دهد اما روند موجود حکایت از وقوع جهش های فزاینده در عرصه کسب و کار اینترنتی در کشور دارد.در پایان به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چه عواملی بر توسعه خرده فروشی الکترونیکی موثر هستند؟چگونه می توان این عوامل را با استفاده از مدل های تصمیم گیری اولویت بندی نمود؟

با افزایش مبادلات اینترنتی ،خرده فروشان نیز به این فکر افتادند تا حضوری فعال در این عرصه داشته باشند.از این رو خرده فروشی در محیط اینترنت به تدریج شکل گسترده ای به خود گرفت. به این نوع خرده فروشی ،خرده فروشی الکترونیکی گفته می شود. به کسانی که به عمل خرده فروشی الکترونیکی اشتغال دارند ،اصطلاحا خرده فروش الکترونیکی می گویند. هدف خرده فروش الکترونیکی فروش محصولات و خدمات به افراد می باشد که در واقع همان فرآیند تجارت الکترونیکی بنگاه به مشتری(B2C) است. اگرچه همیشه نمی توان بین فرآیندهای بنگاه به مشتری و بنگاه به بنگاه (B2B) مرز محسوسی قائل شد. به عنوان مثال وب سایت آمازون نه تنها کتاب خود را به افراد می فروشد (B2C)، بلکه سازمان ها نیز می توانند از خدمات فروش آنی این وب سایت نیز استفاده کنند. موفقیت خرده‌فروشان فیزیکی و الکترونیکی زمانی تضمین می شود که آنها محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب و خدمات عالی ارائه دهند. با این وجود وجه تمایز خرده‌فروشان الکترونیکی نسبت به فیزیکی ارائه خدماتی است که بصورت آنی امکان پذیر است. •ویژگی های وجه تمایزمحصولی نسبت به محصولی دیگرکه باعث افزایش حجم فروش می شود در ذیل آمده است:

• شهرت نشان تجاری سازمان (مانند سونی،اپل)

• خدمات گارانتی محصول که توسط شرکت های قابل اعتماد و شناخته شده ارائه می شود(مانند دِل و اِل اِل بین)

• محصولات دیجیتالی (نرم افزار ،موسیقی و فیلم)

• محصولات نسبتا ارزان(مانند لوازم اداری)

• محصولات با استانداردهای مشخص (مانند کتاب ها لوح های فشرده و بلیط هواپیما) که حضور فیزیکی را بی اهمیت می سازد.

• بسته های شناخته شده و پرطرفداری که در محیط فیزیکی هم امکان باز کردن آنها وجود ندارد(مانند مواد غذایی و شکلات).

خرده فروشی براساس دیدگاه های مختلف، طبقه بندیهای مختلفی نیز می شود.برای مثال عده ای خرده فروشی را براساس نوع محصولاتی که ارائه می دهند ،طبقه بندی می کنند.عده ای دیگر ممکن است براساس منطقه و مکانی که این محصولات و خدمات ارائه می شوند به طبقه بندی خرده فروشی الکترونیکی بپردازند.از این دیدگاه می توان خرده فروشی را به دو دسته جهانی ومنطقه ای تقسیم بندی کرد.در تقسیم بندی که قرار است اینجا به آن پرداخته شود،بحث کانال های توزیع در نظر گرفته شده است.براین اساس می توان خرده فروشی الکترونیکی را به 5 دسته ذیل طبقه بندی کرد.اما قبل از آن بهتر است تعریفی از بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) ارائه دهیم.بازاریابی مستقیم به معنی بازاریابی و خرید و فروش بدون در نظر گرفتن واسطه بین تولیدکنندگان و خریدارن است.با این ذهنیت به راحتی می توان به طبقه بندی خرده فروشی الکترونیکی براساس دیدگاه کانال های توزیع پرداخت.

حسین زینی وند